ROZHOVOR

 

iob: "Skrze XION vydávám rád muziku, která za to stojí..."

XION je název nezávislého vydavatelství se zaměřením na širokou škálu nejen elektronické ale i elektro-akustické muziky. Kromě toho, že si razí cestu zvukem, se ale také snaží spojovat hudbu s grafickým designem a uměním obecně. Před dvěma lety to celé odstartovala kompilace, jejímž cílem bylo propojit různé autory a producenty, žánry a styly, což následně vedlo k založení samotného labelu. My jsme se sešli s jeho kurátorem, který si říká iob, abychom si v kavárně nad šálkem čaje popovídali o všem kolem XIONu, a co dalšího se chystá...

 

Díky, že sis našel čas na rozhovor a tradičně první otázka na odlehčení... Jak se Ti vede?

Jde to dobře. Konečně to vypadá, že letošek bude docela hezkým rokem oproti těm předchozím. :) Děkuji za optání...

Tak to rád slyším! My jsme se sešli hlavně kvůli labelu XION, což je značka, kterou jsi založil. Pokud se nemýlím, celé to vzniklo na základě jedné kompilace, kterou jsi předtím inicioval...

Ano, ta se také jmenuje "XION" a vyšla přibližně dva roky nazpět. Tehdy jsem si řekl, že dám dohromady "takovou přehlídku českých, vesměs elektronických nebo elektro-akustických, projektů a producentů". Oslovil jsem jich přibližně šedesát, ne-li víc, ale samozřejmě, jak to tak bývá, někdo nemohl, neměl čas, zapomněl, nebo se na to vykašlal. Takže ve výsledku kompilace obsahuje pětadvacet tracků, a je vydaná u Krmelec Recordings.

iob + stanjah

Kde vůbec vznikla myšlenka vytvořit takovou kompilaci?

Já mám rád spoustu žánrů muziky a nemám předsudky téměř vůči ničemu, takže jsem chtěl ukázat, jak pestrý je záběr autorů tady u nás. Říká se o mně, že mám určitou schopnost spojovat lidi, takže i to v tom mohlo hrát nějakou roli.

Kompilace XION je volně ke stažení třeba na portálu Bandcamp. Jak je vůbec stylově obsáhlá?

Je opravdu velmi pestrá. Najdete tam downtempo, electro, lo-fi house, od ambientu po techno, ale i nejrůznější "zlomeniny", half-step, garage...




Jak jsi poté došel k tomu, že si zalozíš vlastní label?

Těsně po té kompilaci jsem začal pracovat na její remixové verzi, přitom jsem navrhnul ANSovi z Krmelce, jestli bych třeba nemohl udělat sublabel u něj. Ten se na to moc netvářil a já si pak řekl, že už jsem dost starý na to, abych si založil vlastní vydavatelství. :) A tak XION na konci ledna oslavil své první narozeniny.

Mluvil jsi o remixové kompilaci... Jak to s ní vypadá?

Ta již postupně začala vycházet koncem loňského roku. Na Vánoce jsme vypustili jako dárek dva remixy, což byl takový předvoj. Do konce roku se určitě stihne vydat podstatná část. Teď vyšla např. "Indiánka", tedy tři povedené předělávky této skladby, jejíž původní verzi na kompilaci složil Sonority.




Jaké releasy jsou tedy aktuálně venku?

Začali jsme moderní klasikou a trip-hopem v podání ženského projektu Awali, která hraje na piáno a při tom zpívá. To byl první release a zároveň dosud také jediná dlouhohrající deska na XIONu. A když jsem nad tím tak přemýšlel, tak to vypadá, že alba budou spíše elektro-akustické věci, a singly a EP více elektronické. Tím mířím k budoucím plánům, kdy na podzim, nebo v
zimě chceme vydat dvě LP, řekl bych až filmové hudby, která jsou podle mě na vysoké úrovni. Víc zatím neprozradím, ale pokud vše vyjde, tak to bude velká radost! Dále vychází i muzika od několika "newcomerů" - hned naše druhé EPčko bylo od Tanynyho, který dělá potemnělé "synťárny" a retro-wave říznuté electrem. Další je etablovaný Real Transported Man, jenž skládá IDM s klubovými věcmi. A nedávno také EP od Garyho Rostocka z Manchesteru, který žije aktuálně v Brně, a tvoří atmosferické dark-wave "depešárny". Zároveň vyšel extrakt záznamu živého vystoupení Awali na vyhlášeném Lunchmeat Festivalu...

A co nás čeká v nejbližší době?

Zrovna teď zajímavá mini-kompilace "NOIX", což je taková slovní hříčka, které mám moc rád, tedy XION pozpátku... Ta obsahuje celkem 5 tracků, z toho jeden od úplného nováčka, který je zároveň asi úplně nejzajímavější. Taková hypnotická "namotávačka" fungující doma i v klubu. Celá sbírka je nadžánrová, myslím tím, že kontinuálně pracuje s určitou podobnou atmosférou napříč tracky.


XION je digitální vydavatelství... Pověz mi, kde můžeme zakoupit muziku, kterou na své značce vydáváš. Jdeš jen tímto směrem, nebo jsou k dostání i jiná média? A co Ty a merchandise?

I když je mám moc rád a sám spoustu fyzických nosičů sbírám, vydávat je už podle mě v dnešní době nemá moc smysl vzhledem k tomu, že se podstatná spousta hudby streamuje. A pak jsou tu vinyly. Nejen z pohledu, že teď zažívají comeback a jejich prodej stoupá, i to je pro menší vydavatelství nebo lokální kapelu stále více vizitka a hlavně splněné přání. Na těch mám rád možnost vizuální stránky věci - od obalu po samotnou barvu desky. XION se zatím šíří hlavně digitálně, takže přes všemožné distribuce, SoundCloud, ale v první řadě skrze Bandcamp, odkud jde vaše případná podpora labelu přímo. Tam najdete i merch, který já beru spíš právě jako fyzický nosič nahrávek. Určitě bude časem přibývat, zatím jde o 3D tiskem vytvořený hlavolam, který se, myslím, hodně povedl a funguje sám o sobě třeba jako stylový dárek. Člověk nemusí ani nic moc vědět o muzice, ke které vlastně patří, přestože je na něm malý nápis a přiložen odkaz na album... S touto technologií chceme pokračovat, ale třeba teď jsou na cestě mikiny s naším logem v barevném, decentně UV-aktivním přechodu. S merchem si také pohrávám, nápadů je hodně a pokud vše vyjde, tak na podzim bych rád ty dvě desky, které chystáme, vydal i na vinylu. Na tom je potřeba ještě zapracovat, ale rozhodně by si to ten hudební materiál zasloužil. Zároveň by to bylo takové zadostiučinění pro mě i dané umělce. Třeba můj oblíbenec Shlohmo má teď speciální edici nového alba, kde prodává svoji vymyšlenou identitu, která obnáší tričko, růžové tupé a jakoby pravé devadesátkové muší brýle a papírky, kterým dělal design. :) Je to fakt bláznivé, ale přijde mi to jako skvělý nápad, jak hravě to pojal... Vedle tvorby obalů mě příprava merche hodně baví a nechci dělat nic úplně klasického, mám to v tomto směru hozené tak trochu netradičně. Jak jsem zmiňoval například ty mikiny, tak každá je vlastně unikátní díky tomu barevnému přechodu, který máme v logu.

A kde to bude k dostání? Máte nějaké webové stránky?

Myslím si, že přímo webovky zatím nejsou úplně potřeba... Bandcamp na tohle postačí, je to tam hezky propojené. Pak samozřejmě skrz sociální sítě, přes mail, prostě prostřednictvím všemožných info kanálů, na kterých fungujeme. Časem taky v hudebních obchodech a vinylshopech po Praze. A možná i na sérii venkovních večerů a koncertů pod hlavičkou labelu a spřátelených projektů s tématickým vizuálem, které chystáme v Praze letos v létě, např. Stalin na Letné, loď Avoid u Výtoně, Containall ve Stromovce a na dalších místech...

iob
S hlavolamem jsi mi nahrál na další otázku. Četl jsem, že bys rád na svém labelu propojil hudbu s grafikou a designem obecně...

Je to tak... Jsem hodně vizuálně zaměřený, a v tomto případě se to konkrétně promítá ve zpracování jednotlivých obalů. Za konečným výsledkem pak stojí můj kamarád Petr (Subject Lost), a doufám, že nám to bude fungovat i nadále. Občas musíme něco vymýšlet "za pochodu", ale vždycky o daných nápadech a zpracování předem diskutujeme. Většinou stojím za koncepcí a produkcí potřebných k realizaci samotného focení. Petr má zase pod palcem spíše technickou stránku, ale navzájem se doplňujeme. Máme obaly, na kterých jsou 3D předměty vytištěné kusově jen pro účel focení. Doma jich mám už malou krabici. :) Je tam i 3D logo loňského Lunchmeat Festivalu, které jsme použili na obal právě k EP se záznamem tamního koncertu Awali. Ten vyšel k prvním narozeninám labelu, a mám v plánu i do budoucna vydávat extrakty živých vystoupení. Uvidíme, jak to půjde...

Všiml jsem si, že vizuály dokonale odráží hudební poselství jednotlivých skladeb...

Snažíme se, aby byly obaly se samotnými nahrávkami spojeny nějakou myšlenkou. Když nad tím přemýšlím, tak to, co fotíme, jsou v podstatě symbolické artefakty, pozůstatky nějakých věcí, priority materiální nebo citové, po kterých sami toužíme nebo k nim máme vztah. Člověk, který ví, co pro něho znamenají, jim pak přikládá větší váhu, než ve skutečnosti mají. Na obalu "Indiánky" je zobrazené pončo, protože ten samotný singl je autorsky velmi osobní věc. EP "Imuno" zase nosí videoherní "powerup", takže ať už účelově, nebo pocitově propojujeme hudbu s myšlenkami o rozdílech a relativitě lidských hodnot. Zároveň se pokoušíme dát určitou vizuální linii obalům každého umělce vydávajícího na labelu. Aby měl vlastní osobitou tvář, takže u Tanynyho sledujeme mimozemské setkání jako v 80. letech, a u Garyho jde tak trochu o retro-hororový a sci-fi "crossover" věcí nadpozemských. Tady se odráží moje záliba v příbězích a starších "béčkových" filmech. K tomu se váže i průvodní text a video "kulisy", které releasy čím dál tím častěji doprovází, třeba od dost známého video-mixéra Moskaluse. Mrkněte na naše sítě a kanály.

XION
Jaké jsou zatím ohlasy na muziku, kterou vydáváte? Dostáváš nějaký feedback od fanoušků?

Určitě. I když těžko říct, jak velký má XION dosah, natož nějaký "fame", ale pro to to samozřejmě nedělám. Věnuju se tomu, protože je mi ta muzika blízká, a tak přes ni rád poznávám lidi, kteří za ní stojí, a skrze spolupráci s nimi pak vznikají zajímavé projekty. A ohlasy jsou zatím vesměs pozitivní. Neumím se moc chválit, ale hráli nás už i na BBC, což potěší. Myslím si, že pokud se člověk něčemu věnuje a dělá to poctivě, že se mu ta snaha a energie časem nějakou formou vrátí. Nemám žádnou velkou značku, všechno dělám v podstatě z dostupných prostředků, "na koleni", když to tak řeknu. Někdy to trvá dost dlouho, ale na druhou stranu jsem rád, že to mám celé pod kontrolou. Od výběru muziky, tvorbu videoklipů, přes focení obalů a zařizování merche jsem u toho procesu zkrátka od začátku nápadu do finálního podoby. Díky tomu si myslím, že je to celé kompaktní...

Řekni mi, co vůbec obnáší vedení vlastního vydavatelství... Co všechno musíš řešit, když chystáš nový release?

Takže úplně na začátku samotného umělce... Preferuju se s ním sejít, abych ho poznal i po lidské stránce a alespoň částečně věděl, kam směřují jeho vize a smýšlení. Občas to samozřejmě není možné, protože všichni nejsou odtud, ale vždy se snad někdy dřív, nebo později sejdeme. Dále musím napsat tiskovou zprávu, která se následně rozesílá a upravuje na všemožné sociální sítě, kde nějakým způsobem figurujeme. Pak následuje mailing list kontaktům, což není moc efektivní, ale člověk nikdy neví, a navíc to ani nic nestojí, takže proč vlastně ne? V průběhu toho se řeší mastering a domlouvání případných remixů... A taky vymýšlení, produkce a focení obalu, což je to nejzábavnější spolu se psaním textu. Proto mě to vlastně baví, všechno kolem je totiž jinak rutinní až kancelářská práce. 30% je kreativní část a zbytek je prostě administrativa a informační základ. Po vydání následuje rozesílání PR, nahrávání na digitální distribuce, případně vymýšlení formy a domlouvání výroby merche včetně prototypování a volby materiálu... Je toho docela dost, ale je to jako hrát si, i když člověk vyrostl. :) Pak je dobré spojit se s nějakými médii, aby to nebyly vždy jen překlopené tiskovky, ale i něco autorského jako v případě tohoto rozhovoru.

XION
Máš nějakého vysněného producenta nebo projekt, jehož skladby bys měl rád u sebe v katalogu? Můžeš dát klidně české i zahraniční...

Vysněných by byla spousta, ale například remix od původně atmo-step, teď už více ambientního Synkra. Nebo Perera Elsewhere, zpěvačka kapely Jahcoozi, která má aktuálně pauzu, dělá eklektické "divno future pokroucený trip-hop bass" věci. Ale byla by toho samozřejmě spousta, tyhle jsem zmínil proto, že to není úplně nereálné...

Přišel už někdy moment, kdy ti to všechno začalo přerůstat přes hlavu? Nebo jde zatím všechno hladce?

Myslím si, že se vždy, stejně jako při každé aktivitě, činnosti nebo práci, které věnuješ čas, dostaví nějaké výsledky... A když člověk o věcech, co dělá, pochybuje, ale přitom je má skutečně rád, tak u nich nějakým způsobem zůstane. Je spousta nápadů, kam věci dál posouvat, kde vytvářet konexe, dalo by se jít různými cestami. Třeba kontaktovat filmová studia nebo videoherní vývojáře, což je skvělá cesta, jak se dostat do globálního povědomí. Například Floex je určitě známý ve světě částečně díky soundtrackům k "adventurním skvostům" od Amanita Design. Takže by bylo pořád co dělat, primárně ale neplánuji přímo budovat nějakou velkou nahrávací společnost. Nechávám tomu vlastní vývoj... Časem by bylo samozřejmě skvělé, kdyby se to vyvinulo a třeba se i zaplatilo, ale myslím, že to u nás ani není možné... Tedy alespoň pro nějaký elektroničtější label, jako je XION. Jednoduše rád vydávám muziku, která, alespoň podle mě, za to stojí. Naše logo je vlastně symbolická planeta uprostřed nekonečného hudebního a tvůrčího vesmíru. Zároveň jako platforma otevřená nápadům a podnětům, zastřešená stejně jako útočiště novým projektům. Skládáte muziku ve studiu, nebo doma nahráváte demáče "do šuplíčku" už dekády, nebo jen půl roku? Chcete slyšet feedback, názor, nebo jen poradit? Máte v hlavě koncept audio-vizuálního projektu, nebo třeba básnické sbírky? Pošlete to, nebo se sejdeme probrat nápady...

iob
Blížíme se ke konci našeho rozhovoru... Máš nějaký vzkaz na závěr pro naše čtenáře?

Poslouchejte víc muziku, a poslouchejte ji déle než jen prvních 20 sekund jako ukázku. Některé skladby potřebují ten čas. A některé poslouchejte desetkrát, aby začaly fungovat, správně vyzněly a působily tak, jak mají. Samozřejmě pokud to bude mít smysl, a něco vám to předá. Ale rozhodně dávejte šanci i mimo obvyklý hudební záběr, a určitě vás překvapí, jak to obohatí... A podporujte místní scénu, zaslouží si to lidi, kteří vytváří něco, co se vám líbí... Dobrých zahraničních interpretů je spousta, ale myslím si, že u nás jsou neméně kvalitní autoři, jen nejsou tak zprofanovaní. A vy se zase nestyďte poslat "demáče", nebo se přijďte seznámit, či jen poslechnout a podívat osobně na některý z řady letních koncertů pod hlavičkou XION.

Hezká tečka na závěr, díky za rozhovor, a ať se Tobě i labelu XION nadále daří!

Já taky děkuji!


Ptal se stanjah v dubnu 2019.

foto: Marek Wojoczek, Pavel Staněk
foto/grafika: Petr Adamec

Sledujte také:

http://xionlabel.bandcamp.com
http://instagram.com/xionlabel
http://facebook.com/xionlabel
http://soundcloud.com/xionlabel

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016