Hudební recenze: Colombo – "Abandoned Factory II"

Když se řekne jméno Colombo, většině lidí se vybaví legendární televizní detektiv, fanoušci breakbeatu ovšem vědí, že jde o jednoho z největších matadorů tohoto žánru. Colombo navíc 14. prosince vydal své, v pořadí již třetí, studiové album s názvem "Abandoned Factory II", na které se blíže podíváme v následujícím článku.

Většina lidí by pod jménem Colombo hledala stejnojmenného starého televizního detektiva s ošuntělým kabátem, jehož případy běží už řadu let na jedné tuzemské nejmenované televizní stanici. Fanoušci žánru breakbeat ale vědí, že se pod jménem Colombo skrývá také jeden z největších matadorů výše zmíněného stylu. Ano, pod jménem Colombo se skrývá Alejanro Rojo ze Španělska, hudbu produkuje od roku 1999, na kontě má nespočet releasů, dvě studiová alba a je považován za jednoho z největších breakbeatových tahounů. Nyní mu vyšlo v pořadí již třetí studiové album, nesoucí název "Abandoned Factory II", a přinášející jak současný breakbeatový sound, tak i vzpomínky na zlaté časy tohoto žánru.

Colombo

Na desce nás čeká celkem jedenáct skladeb, ve kterých se střídá pravý "old school sound" a současný breakbeatový zvuk se spoustou electro prvků. Možná by někdo mohl namítat, že takováto kombinace prostě nemůže fungovat, nebo že deska bude neucelená. Pravda, chvilku jsem si musel zvykat na časté změny hudebních nálad, které se zde střídají opravdu velmi často. Tato kombinace zkrátka nesedne každému - člověk sice může krásně porovnávat, jak zněl breakbeat třeba v roce 2005, a jak zní teď v roce 2015, ovšem tyto změny jsou poslechově docela náročné. Atmosféra celého alba je velice příjemná, potěší zejména u skladeb s old school nádechem, kde utváří s hudebním podkladem dokonalé spojení a posluchače doslova pohltí. Důkazem je například hned první skladba s názvem "Enjoy This Trip". Bohužel atmosféra trochu pokulhává hlavně u některých skladeb, nesoucích v sobě současný "breakbeat sound". Také se to ale nedá říci o všech, některé naopak přímo překypují skvělou atmosférou - dokonalým důkazem je pátá "Evoke".

Colombo
Dále mě potěšilo, že většina skladeb zní dost odlišně - člověk se může zaposlouchat a v každé skladbě objevovat originální prvky, které v žádné další na albu neobjeví. Skladby jsou nápadité, Colombo si dal opravdu záležet, aby byly na poslech velmi příjemné, potěší zde vynikající basové linky, spousta nejrůznějších samplů a vokálů. Musím také pochválit poslední track "WetDream", který ve velmi příjemném duchu s ambientními prvky celé  album krásně uzavře. Na opakovaný poslech jsem si tak vybral jen pár skladeb, které jsem si před tím vytipoval. Délka alba je, řekl bych, tak akorát, ale různorodost podžánrů breakbeatu bohužel narušuje ucelený zážitek. Albu by možná více prospělo, kdyby bylo laděno jen do jednoho stylu, ať už by to byl old school, nebo new school, hudebně by to bylo dosti příjemnější. Díky své různorodosti si ovšem každý milovník breakbeatu přijde na své, a myslím si, že přesně to byl i Colombův záměr.

Colombo
Breakbeat není v současné době příliš populárním žánrem, a tak je každá deska doslova darem pro jeho fanoušky... Fanoušky tato deska jistě potěší a příležitostní posluchači si vyberou to svoje. Pokud hledáte nějaké zajímavé breakbeatové skladby, tímto albem rozhodně nic nezkazíte. Ukázky jednotlivých tracků si můžete poslechnout na portálu SoundCloud.

Deska "Abandoned Factory II" vyšla 14. prosince na labelu iBreaks a pořídit si ji můžete v digitální podobě například na Beatportu.

Sledujte také:

stanjah