Komiksová recenze: Sandman: Blahovolné

V roce 2002 se v českém jazyce objevila první kniha o Morfeovi, pánovi snů, který byl na zemi uvězněn během magického rituálu. Po dlouhých letech se ze zajetí dostal, nabral síly a postupně vybudoval své zchátralé království do původní podoby. V roce 2011 máme příležitost zjistit, jak probíhal Sandmanův konec.

Víte, jak se to zpívává: "Sandman už jde do finále a poslední tóny zní, to všechno se chystá spousty dní. A najednou už jen pár taktů se skrývá." Nedá se bohužel říci, že by sebou známá skladba přinášela i původní rozjuchanou náladu, jelikož devátý svazek jedné z nejslavnějších komiksových sérií znamená pro černovlasého hrdinu s anorektickou figurou skutečně konečnou. Předchozí události oznamovaly, že k tomu bude muset dojít, a osmý díl smrt ohlásil s citelným důrazem. Sen definitivně skoná. Exne, odebere se k předkům, čuchne k fialkám zespodu, svěsí fangli. Dala by se použít i další synonyma jako pro papouška Pollyho, avšak byl by to beztak slabý pokus o defenzivu vůči přicházejícímu smutku.

Blahovolné jsou totiž emocionálně silnou rozlučkou s někým, v jehož přítomnosti člověk rád trávil čas. Za předešlé souborné knihy toho Sandman moc nenapovídal, leckdy se choval povýšeně a často ani nebyl fyzicky přítomen. Dá se však předpokládat, že kdo se dostal přes osm dílů, nemá v plánu teď pánovi snů demonstrativně plivnout na černé lakýrky, protože "takhle teda ne". Neil Gaiman dění strukturuje jako symbolické zamávání postavě, která s drobným alibismem vyráží vstříc nešťastnému osudu. Úspěšný spisovatel a scenárista přitom počítá s tím, že mávat hodlají jak postavy uvnitř vytvořených světů, tak samotní čtenáři.

Ve vyprávění mají své uplatnění všichni aktéři z minulých dílů. Ať to jsou charaktery, jejichž role by se daly označit za ústřední, nebo figurky se zdánlivě limitovanou přítomností na jednu povídku, v Blahovolných se objeví a osvětlí část aktuálního dění. Jak se ostatně píše na zadní straně knihy: "Každý čin má své následky... A v dobré víře vykonané dobré skutky přinášejí nezastavitelnou tragédii." Začalo to bytostí, která byla šedesát let uvězněna, ale přesto se dokázala dostat zpět do své říše, končí to stagnací a rezignací. Nikoliv však rezignací na své působiště, jako to udělali Lucifer a Morfeův bratr Zkáza, nýbrž na snahu konat.

Gaiman si samozřejmě stále hraje s mýty a legendami. U Blahovolných můžete trávit dlouhé hodiny hledáním odkazů a rozebíráním významů, primární je přesto rozloučení. Je poskytován dostatečný prostor k uvědomění si, co se odehrává. Britský autor neustále přeskakuje mezi dějovými liniemi, čímž nutí k plnému soustředění a vnímání. Když se pán snů chystá na svůj poslední krok, má čtenář tendence rychle se dozvědět výsledek a zároveň si konec nepřipouštět a obávat se ho. I samotné finále se tedy natahuje a graduje pravidelnými prostřihy do jiných míst, než kde se odehrává hlavní děj.

Moderní pohádka pro dospělé se dočkala nepohádkového konce. Gaimanovo vyprávění plně koresponduje s předešlou zasněnou atmosférou a dokazuje, proč tvůrce sesbíral desítky ocenění a usadil se mezi komiksovou elitou. A až si odfrknete a vyperete mokrý kapesník, můžete vyhlížet vydání Smuteční hostiny, desáté knihy ze série Sandman, kde se dokončují příběhy některých dalších hrdinů, na které v Blahovolných nevystačil prostor. Přesto nezapomeňte, že "přetrvává záhada, nikoli vysvětlení".

Sandman: Blahovolné
Scénář: Neil Gaiman
Kresba: Marc Hempel, Richard Case, Teddy Kristiansen, Glyn Dillon, Charles Vess, Dean Ormston a další