Filmová recenze: Muži, co zírají na kozy

Tenhle příběh je pravda a sním svůj klobouk, jestli vám budu lhát. Že jsem viděl jeden film a v tom filmu zabíjí muž pohledem kozu. Zní to jak pohádka z oříšku královny Máb, že báječnou kozu sestřelil zrakem jeden báječnej chlap. A kdyby vás to zajímalo, tak je tím šikulou George Clooney.

Když do tuzemské verze strýčka Googla zadáte čisté a jednoduché slovo kozy, vykouknou na vás všelijaké titulky. Nabízí se občanská iniciativa zabývající se kozami, videa "Velké kozy žen" a "Gigantické kozy" nebo třeba i hudební skupina z Prahy Kozy v korzetu. A taky se jednou za čas objeví článek související s filmem Muži, co zírají na kozy. Doslovný překlad na české území přináší název s lascivním dvojsmyslem, ale skutečný obsah se vztahuje jen a pouze ke zvířatům.

V centru dění postává Bob Wilton, který odjíždí jako novinář do válečné zóny, aby si dokázal, že je pořádný chlap. S novinařinou kdovíjak úspěšný není, ale všechno se změní, když potká Lyna Cassadyho. Mohl by to být epesní sólokapr, protože Lyn tvrdí, že je členem novodobých rytířů Jedi, skupinky vojáků, kteří nebojují, ale díky svým paranormálním silám pomáhají vyřešit konflikty mírovou cestou. Pokud se dostanou na skutečně excelentní úroveň, dokáží protrhávat mračna pouhým pohledem, proskakovat zdmi, zjišťovat informace na dálku, zabíjet kozy, pokud na ně dostatečně soustředěně civí, zkrátka zvládnou spoustu vymožeností. A jelikož Lyn zrovna musí splnit tajnou misi v Iráku, Bob se ho rozhodně doprovázet, přičemž hltá všechny ty neuvěřitelné informace.

Protože Grant Heslov (zkušený herec, který se tentokrát chopil režie) tušil, že to samo o sobě nebude dostatečný program na celovečerní stopáž, prokládá hlavní linii spoustou flashbacků. Postupně předvádí, jak to s bizarními vojáky v sedmdesátých letech všechno začalo, což vede k dalším absurdním momentům a dalším šíleným postavám. A jelikož ústřední šílence ztvárnili prvotřídní herci (čtveřice George Clooney, Ewan McGregor, Jeff Bridges a Kevin Spacey), je to chvílemi značná bžunda, jak vystřižená z filmů bratrů Coenových. Když v Po přečtení spalte hrál Brad Pitt excelentního idiota, byl k smíchu. Když tady hraje George Clooney "rytíře Jedi", zábavnost zůstává na obdobných obrátkách a i další osazenstvo kladně upoutává pozornost.

Zásadní rozdíl mezi Po přečtení spalte a Muži, co zírají na kozy, však ční v tom, že Coenovic dílko drží pohromadě díky neustálé gradaci a stále zapeklitějším vztahům mezi postavami. Tady je styčná linie obyčejným putováním, na které se značně prvoplánovým způsobem jednou za čas nabalí nějaká podivnost. Bez pořádného vykreslování charakterů, bez souvislejšího děje, pouze cesta odněkud někam, kde "odněkud" vás nemusí moc zajímat a "někam" ve výsledku zaujme podobně jako "odněkud".

Přitom potenciál tady rozhodně byl a celý koncept, který mimochodem vychází ze skutečných událostí, skrýval možnosti třeba pro inteligentní a zároveň extrémně trhlou satiru. Jenže byl zvolen sled scének, na jejichž soudržnost je potřeba víc než jen laciné lepidlo. Scénky jsou to totiž sami o sobě dobře natočené, vtipně podané, svižně ubíhající a v některých případech i se skvěle suchou pointou. Pořád z nich ale příliš očividně trčí vypočítavá snaha natočit "prostě něco zábavného a potrhlého".

Muži, co zírají na kozy

Česká premiéra: 1. dubna 2010
USA / Velká Británie 2009, 94 minut