Technická recenze: MIDI kontroler M-AUDIO TORQ XPONENT

MIDI kontrolery v dnešní době získávají stále větší popularitu. Je to i logické s rozmáhajícím se stahováním skladeb z internetu – mám na mysli legální placené stahování. Na trhu se objevují stále nové a je už opravdu z čeho vybírat. V této recenzi se podívám na zoubek počinu od firmy M-Audio - kontroleru Torq Xponent.

V balení krom samotného Xponentu naleznete USB kabel, napájecí kabel s různými druhy vidlic pro použití v různých kontinentech a také CD, na kterém najdete potřebné ovladače a také Torq DJ software, tedy program přímo ušitý na míru pro použití s Xponentem. Chtěl bych jen podotknout, že primárně jsou ovladače dělané pro Windows XP a MAC OS X. Pokud vlastníte všemi tak oblíbené (samozřejmě záporně myšleno) Windows Vista, musíte navštívit webovou stránku výrobce a dané ovladače si stáhnout.

Na první pohled mě trochu vyděsila velikost kontroleru, ale asi jde jen o zvyk a po pár minutách jsem neměl problém, ba dokonce musím uznat, že první zdání někdy klame a že není nad to mít hezky velká JOG kola, spoustu prvků k ovládání a hlavně všude dost místa, nehrozí tedy žádné nechtěné zmáčknutí tlačítka či něco podobného. Navíc výrobce poskytuje komfort v podobě dotykové plochy s tlačítky, která slouží pro ovládání myši, tak, jak to znáte u notebooků, to není vůbec k zahození, každý nápad navíc dobrý. Ale jednotlivé prvky si popíšeme až za chvili. Ještě je nutno podotknout, že Xponent má vlastní zvukovou kartu, dočkáte se tedy vlastních výstupů na hlavní zvuk, odposlech a sluchátka a naopak se nesetkáte s problémem týkající se právě odposloucháváním do sluchátek a celkově s tím, že byste museli schánět vhodnout zvukovou kartu, zde to dostanete "all inclusive".

Co se týče zpracování kontroleru, myslím, že by neměly nastat žádné problémy. Tlačítka jsou na dotyk velice příjemně zpracována a "sedí" vcelku pevně. Otočné potenciometry včetně korekcí nejsou zbytečně tuhé při otáčení, JOG kola mají kolem vroubky pro snadnější manipulaci a horní dotykově-citlivá plocha má na sobě takový jakoby vystouplý ornament, který také pomůže - například při scratchování – aby vám "neujela" ruka, a hlavně JOGy také sedí vcelku pevně a neviklají se. Jedinou malou výtku bych měl k pitch jezdcům. Zdají se mi poměrně dost volné a na můj vkus mají dost slabou vůli vůči pohybu. V praxi, když jsem chtěl malinko pohnout pitchem (konkrétně v softwaru asi o 0,3 BPM), měl jsem někdy co dělat. Tím, jak jde s jezdcem pohybovat až moc zlehka, a jak je vcelku dost citlivý, se mi stávalo, že jsem prostě "přestřelil", hlavně když jsem pospíchal nebo potřeboval reagovat rychleji. Ale věřím, že toto je otázka zvyku, než to dostanete "do ruky".

A nyní konečně k tomu, co Torq Xponent nabízí. Je rozdělen klasicky na 3 části – dvakrát totožná sekce "CD player", která slouží pro ovládání přehrávání skladeb, a sekce simulující mixážní pult pro konečné smixování tracků. CD sekce obsahuje vcelku velké JOG kolo, které se dobře ovládá a také dobře reaguje. Jak už bývá dnes pomalu standardem, horní část je citlivá na dotek, což umožňuje například scratch. Co mě mile překvapilo je citlivost JOGu při dorovnávání, když vám hrajou obě skladby ven. Žádné zbytečně dlouhé pohyby, stačí do kola jen trochu "strčit" a je to znát. U JOGu naleznete tlačítko pro aktivaci vinyl režimu, který právě umožní scratchování, dále tlačítko na zapínání příposlechu do sluchátek, pod JOGem dvojice tlačítek, která slouží jako pitch bend (někdo to může znát jako tlačítka + a -), která slouží pro jemné zrychlení, nebo zpomalení skladby, což je funkce, kterou osobně u přehrávačů dost využívám, pokud je dostupná, a dost pomůže pro jemné dorovnání při mixování. Následuje čtveřice knobů (otočných potenciometrů) a tlačítek pro ovládání efektů. Pod nimi výrobce vymyslel šikovnou věc – a to 8 kontrolek, které signalizují čas do konce skladby. Jak skladba hraje, kontrolky se postupně zabarvují zleva doprava, takže DJ má neustálý přehled o tom, kolik času mu zbývá do konce skladby, aby se nestalo, že najednou dohraje do konce. Následuje klasika v podobě tlačítek start / stop, cue pro vyvolání nastaveného startovacího cue bodu, tlačítka pro rychlý posun dopředu, nebo dozadu v tracku, 5 tlačítek pro možnost uložení až pěti cue bodů, 5 tlačítek sloužících pro nastavení key lock, neboli master tempa, což je změna tónu skladby při zachování stejné rychlosti (dobré pro použití u vokálových skladeb, pokud ji hodně zrychlíte, nebude docházet k takzvanému "kňourání"...). Zbývá část pro vytváření loopů (smyček), která je opět standardně tvořena, a to tlačítky IN pro počáteční část smyčky, OUT pro koncovou část smyčky, RELOOP pro pro zpětné vyvolání smyčky a 4 tlačítka pro volbu délky smyčky. A jako úplně poslední zbývá pitch control, který slouží pro nastavení pevné rychlosti skladby, a který jsem popisoval výše.

Přejděme tedy na část mixpultu. Vzato od shora, naleznete knoby Master pro regulaci hlasitosti hlavního zvuku a Booth pro regulaci hlasitosti zvuku do odposlechu. Dále již zmíněná "vychytávka" v podobě trackpadu, neboli dotykové plochy s tlačítky na ovládání myši počítače, fungující naprosto stejně jako u notebooků. Jsem pro každou inovaci, nebo funkci navíc, a nevzpomínám si, že bych u nějakého MIDI controlleru viděl takový trackpad. Opravdu šikovné. Následuje tlačítko MIDI, které po zmáčknutí aktivuje funkci trackpadu jako MIDI ovladače a spolu s Torq programem se dá použít pro ovládání efektů, podobně jako Kaoss Pad, což je další silná stránka Xponentu. Další na řadě jsou třípásmové korekce (basy, středy, výšky) a regulátor hlasitosti gain. Každý prvek má tlačítko kill, které okamžitě dané pásmo ořízne. A funguje dobře. Pokud zmáčknete kill u všech tří pásem, nastane ticho. Vedle korekcí je Level meter, neboli kontrolky pro signalizaci hlasitosti kanálů, tak, jak je znáte z běžných mixpultů. Dva knoby pro regulaci hlasitosti a zdroje signálu do sluchátek, dvě tlačítka Sync pro tak velmi oblíbenou funkci automatického srovnání tempa skladby se skladbou právě hrající, v podstatě stačí zmáčknout a DJ téměř nemá žádnou práci. Zbývají dva fadery regulující hlasitost kanálu a crossfader, který má po straně dvě tlačítka na funkci Punch, neboli pokud máte crossfader na levé straně a hraje vám jen první kanál, po stisku pravého tlačítka můžete vpouštět druhý kanál, a to po dobu jeho držení. Dobré na různé triky. Ještě bych měl dodat, že line fadery i crossfader jsou chráněny proti úplnému dorazu do konce drážky, což šetří mechanické opotřebení.

Zadní panel obsahuje cinch konektory pro výstup do Booth odposlechu, do Master hlavního zvuku, dále vstupy pro zapojení pedálu, který se dá dokoupit a také použít na ovládání, MIDI vstup a MIDI výstup na propojení dalšího MIDI zařízení, USB konektor pro připojení do počítače, vypínač On/Off, zdířku pro napájení a Lock pro bezpečné uzamknutí přístroje. Přední panel obsahuje výstup pro sluchátka a přepínač Bank A / B pro přepínání programovatelných paměťových bank.

Tak popis přístroje máme za sebou, jak je vidět, obsahuje opravdu dost – nejen základ, ale i různé prvky navíc, které mohou zpříjemnit nebo obohatit hraní. Ještě bych se na chvili pozastavil u Torq DJ softwaru. Při prvním spuštění na mě působil dost zmateně, ale opět se jedná o krátký zvyk a navíc se mi velmi líbilo grafické zpracování průběhu skladeb, které dokonce navíc ukazuje i rysku, jak vám rychlostně skladby sedí. Dost zajímavé a rozhodně to může začátečníkovi také pomoct. Samozřejmě pokud by tento program někomu nevyhovoval, není problém si pořídit jiný, jako je například známý Traktor, ovládací prvky si namapovat a používat ho.

A co říct na závěr? Potvrdil jsem si přísloví "nesuď podle prvního pohledu". Torq Xponent nabízí kompletní řešení pro všechny, kteří uvažují o hraní přes MIDI kontroler. Bezproblémová zvuková karta, žádné latence, vše reaguje okamžitě tak, jak to má být. Zajímavé ovládání efektů přes trackpad, jednoduše řečeno dostanete vše, co potřebujete. Plus je i nízká váha přístroje vzhledem k jeho velikosti. Design zpracování není nijak převratný, ale rozhodně povedený, podsvícení jednotlivých prvků je dobře vymyšleno a až vám při hraní začně blikat podle tempa skladby, myslím, že se do mixování vžijete ještě víc. Takže rozhodně mohu s klidným svědomím doporučit, firma M-Audio opět vymyslela, jak je u ní zvykem, kvalitní produkt.